הרב יוסף חיים גבאי שליט"א - האדם תמצית הסביבה

פליאה גדולה עוברת בנו, בקוראנו את פרשת השבוע, כיצד בחזיון מוחשי מול עם שלם, מאבדים עשרה מגדולי הדור, כולם אנשים (לשון חשיבות, רש"י), את מעמדם הבכיר ומורידים עצמם ואת המון העם המסתרך אחריהם, לבאר שחת ולגלות הידועה של ארבעים שנות 'טיול' במדבר.

אך הדבר שדורש יותר עיון הוא, איך בין כל העונשים שהוטלו על עם ישראל, זכה כלב לצאת נשכר בכל כך הרבה הבטחות נשגבות: להיות מבין היחידים באותו דור שיכנסו לארץ, ולרשת את העיר חברון, להביס את ילדי הענק, ועוד.. כמובא במפרשי התורה.

הרי בסך הכל עשה מה שביקשו ממנו, לתור את הארץ ולדבר אמת, האם בגלל שלא שיקר יקבל שכר רב כל כך?

את ההסבר לכך מסביר הקב"ה בשני מילים 'רוח אחרת'. ננסה לנתח את עומק המושג.

 

כל אדם הרגיש פעם תחושה מסוימת בעומדו ליד חבר או מכר, שרק לראות אותו - כבר משפר ומרומם את מצב הרוח, וגם ח"ו להיפך לצערנו, ישנם אנשים שהנוכחות שלהם דורשת מאיתנו להפעיל יותר את כח הסיבולת מחמת הרגשות השליליים שמתפתחים בסביבתם. כח ההשפעה של כל אדם הוא עצום בין לטוב ובין לרע, עדים נאמנים הם אותם מראות שאנו רואים ברחובות, המשפיעים על הלך נפשנו ומצב רוחנו, כבר הוכח שמצוק מחלות הנפש בקרב העם, רובו ככולו ממראות אשר ראו בחייהם ואינם מצליחים למחוק.

חברות כרטיסי האשראי חוגגות על אותם אנשים, שכל מראה מעורר בהם קנאה ותאוה, וכהרף עין משחיתים ממונם. הפסיכולוגים צוהלים, על כל אותם הגברים אשר אחרי מעט שנות נישואים כבר מאוכזבים מנשותיהם, בטענות סרק כמובן, רק בגלל שעיניהם בוהות בכל עת על הדשא של השכן, לראות כמה הוא ירוק, אך הם אינם שמים על לב כי הדשא של השכן גם הוא כבר דוהה, והשכן גם הוא תלה שלט 'למכירה' בחוץ.

 

בשומענו שיחה בנושא מסויים, אנו מושפעים ממנה ברצון או באונס, בין אם הסכמנו למה שדובר שם ובין אם לא, מהסיבה שהאוזניים נכוות מהר, ולא בשליטתנו. לכן דיבור ושמיעת לשון הרע הינו חטא הפוגע בעומק הנפש, ולפעמים לוקח שנים למחוק דיבור אחד של לשון הרע ששמענו, ולשנות 'תדמית' שהדבקנו לאדם מסויים, מהסיבה האמיתית שכדי למחוק שמיעה שנחקקה בעומק הנפש - צריכים לרדת לשם ולנקות, ולא מעט עבודה דרוש כדי להגיע לשם.

 

גם בנושאים היותר קשים כמו גמילה מעישון או דיאטות, אחד המרכיבים היותר חשובים להצלחה הוא מרחק העין מן הדברים המושכים את הלב. לאדם יש נטיה לא קטנה להסחף אחרי סביבתו, ובכל נושא אשר יראה את כולם עושים אותו דבר - לשם יוליך גופו ומחשבתו. לא מעט אנשים אנו רואים מתלבשים או מסתרקים בצורה מוזרה, רק בגלל 'אופנה' חדשה שהגיע לא מזמן. בנוסף שומעים אנו בכל עת על עליה ברמת האלימות של הילדים בבתי הספר, ומצב החינוך - שמתדרדר בכל עת, והראשונים לתת את הדין על כך הם מכשירי התקשורת ומשחקי הכח, שבהם הילדים טובעים ומוקפים. ולמרות שבראש של אדם בוגר, הענין לא נראה כל כך מושך ומשפיע, אך התוצאות מראות להיפך, והפעוט אשר ימנע נפשו מרדת שחת,  בעיני חבריו - פיגול הוא לא ירצה, וטמא טמא יקרא..

 

האדם הוא תמצית של הסביבה המקפת אותו, זהו הסיכום שעולה מכל המוזכר לעיל, וכל עוד הוא ימשיך להיות מן הממשיכים עם הזרם, לא יוכל להוציא מן הכח אל הפועל את אותם תכונות נפלאות שה' יתברך הטמין בתוכו, כיוון שכל תכונותיו הם בעצם מושאלות מחבריו. על אחת כמה וכמה בעבודת ה' יתברך, 'הוי עז כנמר', 'לא יתבייש בפני המלעיגים עליו', הם רק חלק קטן מן המסרים אשר קיבלנו מרבותינו, הרומזים להתגבר על מראות הסביבה. המוני אנשים יכולים לקדש שם שמים מידי יום, רק אם יחליטו לשים כיסוי על ראשם, חבילות חבילות של  מצוות יכולים אנו להרוויח ביום, אם נלך לבושי ציצית, שהיא מצווה השקולה כנגד תרי"ג מצוות!, גם לנשים יש בימה לא קטנה, אשה ששמה כיבוי ראש ומתלבשת בצורה צנועה ומכובדת, ללא ספק תבעיר את הנקודה היהודית בלבבות חברותיה, הבושה בפני אחינו הטועים - היא זו שגורמת להם להסס מלהתקרב אל תורתינו הקדושה. אם אנו, שחיים בתוך חיי התורה - לא כל כך בטוחים בה, אז למה שאחרים ינסו?!.

 

המדרש המובא ברש"י (יג,ל) מספר, שבעוד כל העם היו מרננים אחרי ה' ומשה עבדו, ו'שותים לרויה' את דברי ההבל שאמרו שאר המרגלים, השתיק אותם כלב בחכמה, והחל לדבר בזכותו של משה, אם ננסה להכנס למחשבתו של כלב נמצא כמה סיבות טובות אשר היו צריכות לגרום לו לשתוק, ולא להתערב. אנו זוכרים היטב את חור אשר ניסה למנוע מן העם לבצע את זממת העגל, וסיים את חייו במוות אכזרי, ודאי גם כלב זכר את אותה 'תמונה' באותם רגעים, אך בכל זאת לא נמנע מלדבר. לא עוד אלא שהוא היה יחיד מול עשרה אנשים הדוברים שוא על הארץ המובטחת, מה שמאוד מצמצם את הסיכויים שמישהו יאמין לדבריו, אך בכל זאת לא נמנע מלדבר. מה גם שבאיזשהו מקום המרגלים אכן צדקו, ובאמת היו יושבי הארץ ענקי אדם. וגם הנאום שנשא כלב לא היה כל כך משכנע, כי היה מבוסס על יותר אמונה מאשר שכל. אם אחרי כל זה בכל זאת דיבר כלב, אין ספק אלא ש'רוח אחרת היתה עמו', הוא לא נגרר אחרי כולם, הוא התאמץ והצליח להיות 'אחר' המיוחד, והתעלה מעל מראה עיניו, ומשמע אזניו, הכל כדי לקיים רצון ה' יתברך. לא נותר לנו אלא ללכת בדרכו, בדור שכל כך זקוק לאור שבתורה לחזור למוטב, לקדש שם שמים ברבים והחזיר את עם ישראל לכור מחצבתו, אכי"ר.

 
שירים
תהילים קבוצתי
צריבת דיסקים
שמע לפי מרצים
שמע לפי נושאים
מאמרים - פרשת שבוע
תהילים
מקוואות בארץ
גמ''ח
ספריה
תקנון
 
שלח לחבר | הדפס | הוסף למועדפים | מפת אתר | צריבת דיסקים | תקנון | עמוד הבית | צור קשר

DIGIT - בניית אתרים


הרב משה בן משה|הרב אהרון ירחי|הרב אריה מאיר|הרב בצרי|הרב דוד קורן |הרב דניאל זר|הרב חיים שמולביץ|הרב יהודה יוספי|הרב יהודה צדקה|הרב יוסף חיים גבאי|הרב רפאל רובין|הרב ניסים יגן|הרב עובדיה יוסף|הרב עמנואל מזרחי|הרב צבי בן פורת|הרב ראובן אלבז| הרב שי פרי|שכפול דיסקים|סיפורי צדיקים|חינוך ילדים|מוסר|שירים|גמ"ח||אומנות|ספרים|צעצועים במחירי סיטונאות|הדף היומי|הדף היומי לצפייה|דף היומי|| צריבת דיסקים, צריבת דיסק, שכפול דיסקים, הדפסת דיסקים, ייצור דיסקים, שכפול דיסק,שכפול cd, שכפול dvd, צריבת cd, צריבת dvd, ייצור דיסק, יצור דיסקים, הדפסה על דיסקים, דיסקים תורניים,

;